• Ul. Krzemowa 1, Złotniki 62-002 Suchy Las
  • Pon. - Pt. 8.00 - 18.00

Lekcje od Aston Martina dla fotowoltaiki w Polsce

Zrozumienie współczesnego świata i rządzących nim reguł staje się szczególnie ważne. To właśnie ten świat determinuje nowe modele biznesowe i ich komunikację. W pewnym momencie zdałem sobie sprawę, że świat niewiarygodnie przyspieszył. I nie chce, ani na chwilę, zwolnić.
Wielu z nas utożsamia wizerunek firmy, branży czy osoby jako coś stałego i statycznego, jednak badania naukowców pokazują, że jest to coraz bardziej dynamiczniejsze zjawisko, a to z kolej oznacza, że każda firma staje się przedsiębiorstwem medialnym. Konsekwencją zachodzących zmian jest także zmiana postrzegania marki przez otoczenie (klientów, pracowników, podwykonawców, dostawców itd.) jako relacja a budowa jej to niekończąca się interakcja i dyskusja.

Wśród bliższego otoczenia firmy pojawiło się zjawisko fana firmy, zupełnie nie znane wcześniej. Zwraca się uwagę by przedsiębiorstwo wyjątkowo zatroszczyło się o tą postać, ponieważ jest ona najlepszym nośnikiem jego wizerunku i wartości. Tworzy markę, potrafi wywierać wpływ w swojej społeczności, branży, a także otoczeniu budując zasięgi treści. Można powiedzieć, że ma głosić dobrą nowinę o marce, choć nie koniecznie musi być jej posiadaczem.

Zastanawiacie się pewnie skąd taki wpis i taka tematyka. W ostatnim czasie natknąłem się na ciekawy artykuł o marce Aston Martin i jej komunikacji z fanami i klientami. AM to sportowe samochody znane głównie z tego, że jeździ nim 007 czyli osławiony przez popkulturę agent James Bond. Są to samochody bardzo ekskluzywne i niebotycznie drogie, a przede wszystkim uważane za kultowe. Ceny modeli oglądanych na ekranie to około 250 000 euro. Sporo prawda? W artykule zarząd zwracał uwagę na to, że nie wszyscy mogą pozwolić sobie na kupno Aston Martina, jednak to jego niedostępność i styl życia powodują budowanie legendy marki. Ważnym staje się wytworzenie marzenia i rozmawianie o nim ze społecznościami, lecz także danie im areny do dyskusji, uczestnictwa w procesie budowy marki.

Stąd pochodzi ta dyskusja. Dzisiaj fani marki mogą wprost powiedzieć jak chcą widzieć swoją ulubioną markę. Dlatego firma zbudowała mini witrynę (podwitrynę) gdzie można skonfigurować swój model wymarzonego Aston Martina. Oprócz tego każde z wydarzeń związanych z marką jest transmitowane na żywo w mediach społecznościowych tak by fani mogli uczestniczyć w życiu marki. Marzenie obudowane jest legendą, a legendę budują historie. Warto mieć przecież marzenia, bo to one popychają do rozwoju w konsekwencji do osiągania celów. Dzisiaj nie muszę być potencjalnym klientem Aston Martina, ale jutro, za tydzień, miesiąc, rok lub 10 lat już tak. Tak samo jest z odnawialnymi źródłami energii i w szczególności energią słoneczną. Może i dzisiaj nie każdego na nią stać, ale warto by branża inwestowała w ludzi, którzy stają się fanami odnawialnych źródeł energii, inwestowała w ich edukację i entuzjazm by zaszczepić wirus idei komunikowanej dalej, poza granice branży OZE.

Witaj, jak możemy Tobie pomóc?